perjantai 29. tammikuuta 2016

Sijoitushommia

Viime vuoden vikassa kirjoituksessa sivusin lyhyesti sitä, että oon jo pidemmän aikaa miettinyt, miten tässä epävarmassa maailmassa voisin yrittää turvata tulevaisuutta, varsinkin kun en tiedä, jaksanko nykyisessä duunissani eläkeikään saakka. Tähän asti oon vaan haahuillut ja ihmetellyt vailla suurempia suunnitelmia, mut nyt toissa viikolla ryhdyin toimiin!

Mulla on nimittäin ollut ihan pankkitilillä vähän säästöjä ja pankkineuvoja ehdotti, että sijoittaisin ne pankin sijoitusrahastoon. Sellaiseen, missä on tuotto-odotus negatiivinen. Ööh, ei kuulostanut kovin hyvältä, vaikka täti yritti selittää, että kyllä se varmaan oikeesti tuottaa, mutta kun heidän pitää laittaa ennusteisiin kaikki kulut ja blaa blaa blaa. Tän keskustelun jälkeen asia oli vähän aikaa tauolla, mutta pari viikkoa sit Helsingin pörssin notkahduksen myötä päädyin itse sijoittamaan osakkeisiin.

Mähän en siis tajua osakkeista juuri mitään. Tai oonhan mä lukenut aikanaan kauppatieteitä ja taloustiedettäkin, että jossain mittakaavassa teoriassa tunnen yritysten toimintaa ja keskeisiä tunnuslukuja, mut sijoitushommat on kaikki ihan vieraita. Sen verran kuitenkin luotin omiin kykyihin, että uskon notkahduksen olevan hyvä aika ostaa, ja vähän netissä perehdyttyäni asiaan sijoitin itsevalitsemiini, mielestäni hyviin, isoihin suomalaisiin firmoihin.

Ja nyt parin viikon jälkeen oon tyytyväinen, että oikeasti tein jotain, enkä vaan odotellut. Aika näyttää, miten käy, mut ei tässä niin suurista summista oo kyse, että tappiot veisi yöunia ja pitkällä tähtäimellä sijoittaessa lyhyet heilahtelutkaan ei vaikuta mun elämään millään lailla.

Se on kyllä sanottava, että oon tässä parin viikon aikana vähän hurahtanut tähän ja seurailen jatkuvasti sijoituksiani ja viisaampien blogeja asian tiimoilta. Ja toistaiseksi tuloskin on parempi sen negatiivisen tuotto-odotuksen rahastolla, mikä nyt tietenkään ei näin muutaman päivän jälkeen sano yhtään mitään, mut leijun sen aikaa kun voin :-)

Kaikenlaista. Ihanaa viikonloppua! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti