torstai 8. toukokuuta 2014

Osteopaatilla

Kovin omituista on ehkä edelleen ensimmäinen asia mikä tulee mieleen, kun mietin muutaman päivän takaista vierailuani osteopaatilla.

Mulla on nimittäin ollut tässä jos jonkinlaista selkävaivaa ja viimeisimpänä oikea olkapää on alkanut vihoitella taas. Se sama, jonka kiertäjäkalvosin tulehtui jokunen kuukausi taaksepäin ja jonka takia olin pitkällä kipulääkekuurilla. Vaikka se siihen auttoikin, nyt olkapään kipeydyttyä uudelleen halusin etsiä vähän pysyvämpää ratkaisua tähän ongelmaan.

Siskon suosituksesta päädyin osteopaatin vastaanotolle. Vaikka olenkin suuri koululääketieteen ystävä ja vannon länsimaisen lääketieteen nimeen, olen kyllä aina valmis kokeilemaan jos jonkinlaista muutakin. Ja kun kipukaan ei nyt ole samalla lailla akuutti, ajattelin ettei siitä ainakaan haittaa ole.

Vaikka hierojalla käynkin säännöllisesti, osteopaatti oli uusi tuttavuus. Päällysvaatteet pois, taivutuksia ja venytyksiä eri suuntiin ja tuomio: selkäranka on kiertynyt oikealle ja yläselässä ja lavoissa jotain jumituksia sekä SI-nivelessäkin jotain. Sinällään ihan järkeenkäyvää, kun itsekin tavallaan tiedostan, että oon jotenkin kierossa, mutta en vaan osaa sitä tarkemmin selittää.

Itse hoito kesti 45 minuuttia. Osteopaatti kierteli pöydän ympärillä, pyöritteli mun käsiä ja jalkoja ja paineli eri pisteitä. Hyvin omituista. Mikään ei sattunut, mutta ei tuntunut erityisen rentouttavaltakaan. Hoidosta on hirveän vaikea sanoa mitään järkevää, kun en oikein tiennyt mitä odottaa (ehkä jotain rusauttelua, mutta sitä ei ollut ollenkaan) ja kaikkineen se oli kovin erilaista kuin mikään, missä oon aiemmin ollut. Jotenkin kuitenkin uskoin, että siitä oli hyötyä, kun varasin uuden ajan heti ensi viikolle.

Ainakin hoito laittoi nesteet liikkeelle, kun koko illan juoksin vessassa. Ja selvästi olen nukkunut paremmin. Mutta tiedä sitten auttaako itse vaivoihin. Jännittävää silti.

Onko teillä kokemuksia osteopatiasta? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti