sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Halpojen lentojen metsästys

Enpä ole taas aikoihin törmännyt mihinkään näin järjettömään. Oon nimittäin muutamana viime päivänä kuluttanut lukuisia tunteja lentohintoja tutkien ja vaikka jo kokemuksesta tiedän, että niissä ei aina ole järjen hiventäkään, nyt meni kyllä yli ymmärryksen.

Viime aikoinahan puhuttu paljon Finnairin hinnoittelusta. Osa Finnairin strategiaahan on kasvattaa Helsingin kautta kulkevaa lentoliikennettä ja hyödyntää kasvavaa kysyntää Euroopan ja Aasian välisessä lentoliikenteessä. Tähän liittyen Hesarissa ja monessa muussakin mediassa on ollut vertailua siitä, kuinka paljon halvempaa on lentää kauko-itään eri Euroopan kaupungeista kuin suoraan Helsingistä. Finnairin suorat kauko-idän lennot ovat siis (ainakin näiden juttujen mukaan) halvempia, jos aloittaa matkansa vaikka Pariisista ja vaihtaa Helsingissä Aasian lennolle.

Lennetään yleensä aina kun mahdollista Finskillä, ja keskittämisen ansiosta meillä on molemmilla Finnair Plus Silver –kortit. Silver-etujen (ja tietty suorien lentojen) takia nytkin mielellään lennettäisiin Finnairilla, joten iltojeni ratoksi olenkin tutkinut hintoja eri nettisivuilta.

Mehän ei tosin vielä tiedetä minne ollaan kesälomalla menossa, mutta lennetään varmaankin Bangkokiin tai Singaporeen ja katsellaan siitä sitten eteenpäin.

Finnairin Bangkokin suorat lennot maksaa halvimmillaan meidän suunnittelemilla päivillä 850,-. Mulla ei varsinaisesti ole mitään käsitystä siitä, et onko toi halpa vai kallis, koska en ole ikinä aikaisemmin lentänyt Bangkokiin, mutta jotenkin toi musta tuntuu vähän liian kalliilta, kun vaihdolla Euroopan kautta pääsee reilulla kuudella sadalla.

Pitkän johdannon kautta päästäänkin vihdoin sitten itse asiaan. Nimittäin muistin Hesarin jutun ja aloin tutkia vähän luovemmin hintoja. Ja kas, sama Tukholma-Helsinki-Bangkok (ja sama takaisin) maksaa 615,- eli ruotsista lähtiessä hinta on 235,- halvempi. Ja kun meitä on 2, säästö on 470 euroa.

Tosin sitten pitäisi myös mennä Tukholmaan. Lentolipusta kun ei voi käyttää vain osaa vaan se on käytettävä alusta loppuun. No, halvin löytämäni lento Tukholmaan ”meidän” päivillä on 88,- eli kahdelta 176. Ylimääräisen lennon jälkeen hintaerotus on 294.

Business-luokassa ero on vielä järkyttävämpi: Helsingistä 3900 ja pennit päälle, Tukholmasta 1480 euroa. Selitin tätä jo miehellekin ihan innoissani, siis että jos lennetään busineksessä niin säästetään 2400/henkilö eli yhteensä vajaat 5000 euroa. Et vähänkö kannattaisi. Mies katsoi mua kuin olisin menettänyt järkeni ja totesi vaan tyynesti, että me ei olla lentämässä busineksessä.

Joka tapauksessa, jos siis palataan tähän turistiluokkaesimerkkiin, voidaan lentää Helsingistä suoraan Bangkokiin ja maksaa siitä yhteensä 1700 tai vaihtoehtoisesti lentää aamulla Tukholmaan, istua Arlandan loungessa pari tuntia, lentää Tukholmasta takaisin Helsinkiin, vaihtaa konetta Helsingissä ja lentää Bangkokiin. Takaisin tullessa voidaan vaan jäädä Helsinkiin ja jättää kaksi maksettua lentoa käyttämättä. Tän setin hinta on 1406.

Ymmärrän kyllä, että lentoliikenteessä kilpaillaan hinnoilla. Ja että Finnairille on tärkeää saada eurooppalaisia matkustajia lennoille. Mut sitä en ymmärrä, että hintaerot on niin suuria, että samalla lentoyhtiöllä on halvempaa tehdä kierros toisen kaupungin kautta ja silti hintaeroksi jää satoja euroja.

Me ei olla vielä päätetty mitään. Tai oikeastaan ollaan päätetty se, että ei varata vielä mitään, vaan katsellaan hintojen kehitystä. Ja mietitään, että onko 300 euroa riittävä säästö, että sen takia viitsii lennellä edestakaisin vai unohdetaanko kahden stopin Finnair ja lennetään jollain muulla yhtiöllä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti